تحلیل گفتمان دراماتیک چهار نمایشنامه از محمد یعقوبی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده نوید انوشه
  • استاد راهنما علی اکبر علیزاد
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

هدف اصلی این پایان نامه بررسی گفتمان دراماتیک چهار نمایش‏نامه زمستان 66، یک دقیقه سکوت، خشک‏سالی و دروغ و نوشتن درتاریکی با استفاده از نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف می‏باشد. از منظر لاکلا و موف کل حوزه اجتماعی شبکه‏ای از گفتمان‏ها است که این گفتمان‏ها پس از استقرار برای بدست آوردن قدرت و سلطه بیشتر با هم در تخاصم یا تعامل قرار می‏گیرند. در هر برهه‏ای گفتمانی مسلط می‏شود و بعد از تسلط سعی در هژمونیک کردن دال‏های موجود در فضای گفتمانی به سود خود می‏کند. گفتمان‏های رقیب یا به حاشیه رانده شده در آن هنگام برای شکستن هژمونی گفتمان مسلط عمل می‏کنند و این‏گونه است که تعامل و تخاصم، میان گفتمان‏ها روی می‏دهد. در درام به عنوان یک متن با شخصیت‏هایی روبه روییم که صحبت می‏کنند و در گونه اجتماعی آن که یعقوبی نیز یکی از نمایندگان این سبک است. شخصیت‏ها به عنوان نماینده‏ای از گفتمان‏های کلان درنمایش‏نامه‏ها حضور می‏یابند و در تعامل یا تخاصم با سایر گفتمان‏ها کنش دراماتیک را به پیش می‏برند. و این چنین بن مایه درام را شکل می‏دهند. با تحلیل این چهار نمایش‏نامه این تحقیق قصد پی بردن به گفتمان‏های موجود در جامعه ایران و نحوه مفصل‏بندی آن‏ها را دارد با عطف به این نکته که یعقوبی بیش از هر چیز یک خانوادگی‏نویس است این تحقیق قصد دارد تا گفتمان‏های موجود در درون خانواده ایرانی را در طی چند سالی که این نمایش‏نامه‏ها در آن رخ می‏دهند مفصل بندی کرده و نحوه تأثیر هر یک از گفتمان‏ها را بر پیش‏برد کنش دراماتیک مشخص سازد. کلمات کلیدی: محمد یعقوبی، گفتمان، تحلیل گفتمان، تحلیل گفتمان انتقادی، لاکلا و موف، نورمن فرکلاف، مفصل ‏بندی

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل کاربردشناختی سکوت در گفتمان دراماتیک نمایشنامه های بیژن مفید

سکوت، در گفتمان نمایش بحثی جذاب و مورد توجه است. گفتمان نمایشی در برابر زندگی واقعی انسان با تکیه بر دیالوگ و سکوت، عواطف و تجارب انسان را به عملی دراماتیک تبدیل می کند و با القای آن به مخاطب، وی را می پالاید. سکوت که در تعریف زبانشناسانه، به وقفه ی آشکاری در گفتار گفته می شود که بعد از پایان پاره گفتاری با فعل ایجاد می شود، نیز طولانی تر از مکث است و زمینه ساز آغاز جمله ی دیگری می شود در کنار...

15 صفحه اول

تحلیل گفتمان دراماتیک در مجموعه آثار نمایشی اکبر رادی- پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «منصور»

چکیده پژوهش حاضر با بهره گیری از برخی آموزه های زبان شناسی معاصر به تحلیل گفتمان های دراماتیک در آثار نمایشی اکبر رادی می پردازد. گفتمان دراماتیک از یک سو به کنش به عنوان شاخصه اصلی تئاتر و درام و از سوی دیگر بر حضور مداوم و همواره سه عامل گوینده، شنونده و مخاطب در اکنون و این جای دراماتیک نظر دارد. گفتمان دراماتیک به ردیابی عناصر کلامی و غیرکلامی می پردازد که در پی ساخت جهانی است که وجود ندار...

15 صفحه اول

بررسی عنصر زمان در نمایشنامه های نغمه ثمینی، محمد یعقوبی و جلال تهرانی

زمان یکی از مهمترین مسائل مورد بحث در بین اندیشمندان و نظریه پردازان در حیطه ی علوم مختلف بوده و هست. همچنین زمان عنصر جدا نشدنی متن ادبی می باشد به طوری که، نمی توان زمان را از یک اثر ادبی جدا کرد. از طرفی مسئله ی زمان در دوران معاصر بسیار مورد توجه نمایشنامه نویسان قرار دارد طوری که با ایجاد تغییرات فرمی در زمان اثر، روایتی جدید و متفاوت را شکل می دهند. هدف از این تحقیق این است که نشان داده ش...

تحلیل گفتمان بارویکردی به مدل های ارتباطی فرکلاف در نمایشنامه ی اتللو

این مقاله با توجه به قدمت و محبوبیت نمایشنامه اتللو بر آن است تا به این مسئله بپردازد که چگونه لایه های مختلف اجتماع از این نمایشنامه متاثر می شوند. برای این منظور، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، کنش­های ارتباطی و فرهنگی در نمایشنامه­ی معروف شکسپیر با عنوان اتللو را تحلیل کرده است. بر اساس نظر فرکلاف که زبان همواره با کنش­های اجتماعی در ارتباط بوده، آثار شکسپیر نیز همواره دارای ...

متن کامل

نشانه‌شناسی زمان در نمایشنامه المهرج اثر محمد الماغوط

این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به مطالعه تقابل و هم‌بستگی عنصر زمان در قالب لایه‌ای رمزگانی، با دیگر نظام‌های نشانه‌ای می‌پردازد. هدف از انجام این پژوهش کشف مهم‌ترین نشانه‌های زمانی و چگونگی بازنمود آن‌ها، همچنین بررسی کارکرد سایر سطوح دلالی در تبیین و پیشبرد این نوع نشانه‌‌ها می‌باشد. یافته‌های تحقیق بیانگر آن است که در نمایشنامه مهرج، زمان به عنوان یک زیررمزگان اجتماعی نقش بسیار مهمی را درشن...

متن کامل

بررسی چهار اثر هنریک ایبسن با رویکرد تحلیل گفتمان دراماتیک (خانه عروسک، اشباح، بانوی دریایی و هداگابلر)

هنریک ایبسن که همواره از او به عنوان پدر تئاتر نوین یاد می شود، نخستین درام نویسی است که توانسته به هدف های واقعگرایان پیش از خود به تمامی نائل آید و دوران تازه ای در تئاتر آغاز کند. در نمایشنامه های خانه ی عروسک، اشباح، بانوی دریایی و هداگابلر، دغدغه ی اصلی ایبسن؛ روابط شخصی، جایگاه زن در اجتماع - خانواده و حقوق زنان مطرح شده ، که مورد توجه نگارنده قرار گرفته است. حال این پایان نامه بر آن اس...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023